A A A K K K
людям з порушенням зору
Відділ освіти військово-цивільної адміністрації міста Авдіївка Донецької області

Диференціальна діагностика моторної алалії від подібних з нею станів

Дата: 18.09.2022 19:59
Кількість переглядів: 256

 

 

 

Критерії порівняння

Моторна алалія

Дизартрія

Затримка мовного розвитку

Ранній дитячий аутизм

Розумова відсталість

 

Особливості перинатального розвитку

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запальні або аліментарно-обмінні трофічні патології, енцефаліти, менінгіти, ранні травми мозку (в т. ч. пологові), асфіксія, соматичні захворювання, що викликають виснаження ЦНС, часті захворювання верхніх дихальних шляхів

Асфіксія, пологова травма, ураження ЦНС при гемолітичної хворобі, захворювання нервової системи, порушення мозкового кровообігу, вади розвитку нервової системи.

Мінімальна мозкова дисфункція, передчасні, тривалі пологи, кесарів розтин, пологи незрілим, але доношеним плодом, асфіксія, раннє штучне вигодовування, несприятливі соціальні фактори. Частіше зустрічається при повторній вагітності, ніж при першій; пізня вагітність

Причини мало вивчені, імовірно: особлива комбінація генів батьків,
порушення внутрішньоутробного розвитку (патологія будови плаценти). Психічний розвиток більшості дітей патологичний з самого народження. У грудному віці відзначається патологія вегетативних функцій і ряду вітальних адаптивних механізмів.

Різні шкідливості в період вагітності, внутрішньоутробні інфекції, прийом медикаментозних засобів, тощо; родова травма, асфіксія, тривалий безводний період, затяжні пологи, пологи з ручним посібником ін.
При спадковій формі – без особливостей.

Стан загальної та дрібної моторики

Неврологічні симптоми рухових розладів (спастичність, паретичность м'язів і м'язових груп, можливі синкинезії і гіперкинези, ручна апраксія, порушення постави і ходи, координації рухів, статичної рівноваги - у 50% дітей) Гіперактивність або загальмованість. Ліворукість.

Симптоми рухових розладів виражені в різному ступені в залежності від місця і ступеня локалізації ураження (форми дизартрії)

Зазвичай без проявів неврологічної симптоматики

 

Ранній дизонтогенез рухової сфери: невпевненість ходи, слабка диференційованість тонкої моторики, погане оволодіння навичками сомообслуговування.
Виражена моторна незграбність.

Виражені порушення моторної сфери не є обов'язковим супутнім явищем. При цьому розвиток моторики 
протікає уповільнено недифференцированно, зазначається неточний кінестетичний контроль.

 

Темп оволодіння мовою

Темп оволодіння мовленням уповільнений,
ймовірність самокомпенсації низька

Темп оволодіння змістовою стороною мовлення не порушений

Темп уповільнений, може спостерігатися скачкообразность. Висока ймовірність самокомпенсації.

Нерівномірний, з періодами мовного мутизма; часто випереджаючий. У період раннього дитинства в дітей відзначається слабкість артикуляції, схильність до вербальних стереотипів.

Уповільнене оволодіння всіма підсистемами мови, несформованість всіх операцій мовленнєвої діяльності: слабкість мотивації, порушення програмування мовленнєвої діяльності і т. д.

Сприйняття мовлення, комунікативні навички

Збережено.
Прагнення до спілкування, проте використовуються немовні засоби: жести, міміка.

Збережено. Сформованість комунікативних навичок залежить від ступеня вираженості дизартрії

Збережено.

Порушення формування як активного, так і пасивного мовного контакту. Ознаки зниження енергетичного потенціалу (в'ялість, безініціативність, відсутність допитливості).
Психопатологічні симптоми, фобії, непередбачені реакції. Відсутність адекватного контакту з дітьми.

 Порушення формування комунікативних навичок 
через недорозвинення пізнавальної діяльності (слабкість мовних контактів, незрілість інтересів, не розмежовує слова, вимовлені оточуючими,
зниження потреби в
мовленнєвому спілкуванні).

Імпресивне мовлення

Порушення розуміння значень, виражених морфологічними елементами слів, утруднене розуміння слів, схожих за звуковим складом

Не має виражених порушень

Добре розуміє звернену мову

Розуміння мови не порушено. Відзначається ехолалія

Виражені порушення на рівні слова, речення, граматичних форм слів, текстів. Відзначається ехолалія.

Звуковимова

При кінетич.ф.: можливо спонтанне формування більшості артикулем, труднощі комбінування окремих елементів мови (навіть простих у артикуляторном відношенні) в єдине ціле; при кінестетич.ф.: утруднене формування артикулем

Порушення формування артикулемы

Як правило, порушення однотипні, постійні (правильні варіанти перекручених звуків зустрічаються рідко)

Відставання формування артикулем від умовного еталона дитячої мови за віковими термінами

Відставання у формуванні артикулем не зазначається, часто мова відповідає фонетичним нормам з випередженням

Порушення формування артикулем. Відзначається велика кількість замін (складність тонкої моторної диференціації,
несформованість операцій слухового і кінестетичного контролю).

Складова структура слова

Виражені порушення в засвоєнні кількості, послідовності складів у слові.
Спотворення ритмічного малюнка слова, скандованість, паузування, зміна мелодики слова

При корковій формі - обмежені можливості до відтворення складової структури слів

Труднощі відтворення складних слів, що рідко зустрічаються у мовленні дитини

Без особливостей

Відзначаються порушення складової структури слова

Активный словниковий запас

Утруднене формування повноцінних лексем, тривале використання аморфних слів-коренів, звуконаслідувань, звукових комплексів. Труднощі у диференційованому використанні лексичних значень, оволодінні лексемами узагальненого, неконкретного значення

Відповідає віку

Збагачення активного словника відбувається у відповідності з онтогенетичними принципами, однак нерівномірно, хвилеподібно або стрибкоподібно

Відсутність особистого займенника «я», діапазон м. б широким: від мізерного словника до значного випередження вікових норм. Значне запізнювання появи слів «мама», «тато». Використання лексичних штампів, неадекватних віком і ситуації спілкування

Тривалий час зберігається відсутність точної предметної співвіднесеності, виражені труднощі в оволодінні лексемами абстрактного, узагальненого характеру. 
Переважаючим у структурі системного мовного порушення є семантичний дефект.

 

 

 

 

Граматичний лад мовлення

 Синтаксична система мови формується з труднощами, порушення виражені різко. Тривале використання стереотипних, однослівних речень, при ускладненні синтаксич. стр-ри порушення порядку, пропуски слів у реченнях.
Виражені труднощі у засвоєнні морфологічних явищ мови: оволодінні навичками словозміни і словотвору (використання слів в нульовій формі, обмежена кількість прикметників).

Відповідає віку

Відбувається поступове і послідовне ускладнення синтаксичної структури речень, проте спостерігається деяке відставання за віковими термінами.
Повноцінне оволодіння морфологічною системою мови

Характерна нерівномірність інтелектуальної діяльності: при багатому запасі слів – неможливість послідовно викласти зміст простого оповідання.

Несформованість синтаксичних структур речень. Аграматизми. Труднощі виконання завдань, що вимагають граматичних узагальнень.
Несформованість динамічного мовленнєвого стереотипу.

 

Навички самостійного зв'язного висловлювання

 

Грубо порушено. Дитина не може встановити елементарні причинково-наслідкові та часові відносини

Відповідає віку

Відстає від норми обсяг мовних навичок, але вони здатні формуватися в умовах вільного спілкування.

 Відсутність здатності до розгорнутого викладання.
При формуванні навику -використання мовних штампів, відхилення від основної теми висловлювання, відтворення асоціацій, ін.

Висловлювання малорозгорнуті, у них порушена логічна послідовність, немає єдиної цілісності висловлювання. Дитина не орієнтується на слухача, відтворює фрагменти в порядку їх пригадування.

Фрагментарність речення з пропуском підмета або присудка, або і підмета і присудка.

 

 

 


« повернутися

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень